Nauka jazdy motocyklem od A do Z: Obuwie

poniedziałek, 4 kwietnia 2016

Obuwie

Ostatnio kilka osób chwaliło mi się jaki kupili motocykl oraz kombinezon i kask. Najbardziej jednak zaskoczyło mnie dlaczego żadna z tych osób nie miała na sobie obuwia motocyklowego tylko zwykłe trampki bądź ewentualnie buty trekingowe. Na pytanie o buty czy jakieś lepsze rękawice nie dostałem jednoznacznej odpowiedzi, że będą w najbliższym czasie kupione, no bo w sumie i po co ?

No właśnie, czy warto inwestować setki złotych w obuwie motocyklowe ? Odpowiedź jest tutaj bardziej niż oczywista. TAK, warto. Nawet te tanie buty mają jedną ważną cechę, która odróżnia je od zwykłych butów sportowych, mianowicie specjalną podeszwę. Podeszwę, która poza właściwościami olejoodpornymi jest sztywniejsza i pozwala motocykliście na uderzenie palcami czy piętą o asfalt (co niestety czasami się może zdarzyć) bez specjalnego odczucia tego uderzenia.

Co do reszty zalet butów motocyklowych to już będzie zależało jaki rodzaj wybierzecie, a jest z czego wybierać:

wysokie buty crossowe:

- przeznaczenie: cross, enduro
- duża ilość ochraniaczy i usztywnień
- zazwyczaj najwyższe z butów motocyklowych









wysokie buty turystyczne:

- przeznaczenie: turystyka motocyklowa, choppery, skutery
- poza sztywną motocyklową podeszwą mała ilość ochraniaczy, na kostce zazwyczaj mały okrągły ochraniacz i czasami ochraniacz na piszczel
- wygodne do chodzenia gdy nie mamy normalnego obuwia







wysokie buty sportowe:

- przeznaczenie: motocykle sportowe
- duża ilość ochraniaczy i usztywnień, systemy zapobiegające zgnieceniu stopy, czy skręceniu kostki









niskie buty motocyklowe:

- przeznaczenie: nie używamy razem z kombinezonem (czasami z tekstylnym się da), głównie do użytku z jeansami motocyklowymi
- poza podeszwą motocyklową zazwyczaj brak dodatkowych ochraniaczy, w zależności od modelu możemy dostać z dodatkowym usztywnieniem kostki czy ochraniaczem na kostkę







Systemy i ochraniacze jakie spotkamy w butach motocyklowych:




Porównując powyższe buty już na pierwszy rzut oka widać, które buty zapewnią nam większy poziom bezpieczeństwa.

Szukając idealnych butów dla siebie zwracajmy uwagę na ochraniacze, ale nie tylko. Ważne są również wszelkie systemy, które producent zastosował w celu poprawy bezpieczeństwa czy komfortu.
Na przykład wspomniana na powyższym rysunku szyna:


która ma nie tylko za zadanie pomóc w przypadku uderzenia w łydkę, ale również ma pomóc stabilizować naszą kostkę i zapobiegać skręceniu stawu skokowego (zwróć uwagę, że elementy mają możliwość poruszania się tylko w pewnym zakresie. Dodatkowo takie okalanie z 3 stron naszej kostki ma jeszcze jedną zaletę, mianowicie w momencie kiedy podczas upadku nasza noga zostałaby przygnieciona przez motocykl jest spora szansa, że ten system uchroni nas przed zgnieceniem nogi.

Powyżej trochę mniej popularny ale powoli wprowadzany system zapobiegający zgięciu stopy niekoniecznie w przewidzianym do tego miejscu.

Dopasowanie
Aby te wszystkie zabezpieczenia prawidłowo zadziałały musimy spełnić jednak 1 warunek. But musi być bardzo dobrze dopasowany do naszej stopy/nogi. Nie wystarczy tylko zwrócić uwagę na długość naszej stopy i wkładki buta, ważne jest również jeszcze podbicie czy obwód w łydce.
Każdy but może być inny więc nie pozostaje nam nic innego jak przymierzać każdy który wpadnie nam w ręce ;)
W dopasowaniu mogą pomóc nam albo klamra/klamry albo specjalne żyłki które działają na podobnej zasadzie jak zwykłe sznurówki w tenisówkach.


A co jeśli mam niskie podbicie i szczupłą łydkę oraz powyższe opcje nie spełniają idealnie swojego zadania ? Wtedy możemy jeszcze poszukać butów w których zastosowano system pompowanych poduszek powietrznych w celu dopasowania buta do nogi. Podobne systemy możemy znaleźć min. w kaskach narciarskich czy nawet niektórych motocyklowych.




Które buty wybrać ?
Aby odpowiedzieć sobie na to pytanie powinniśmy odpowiedzieć sobie również na pytanie: jak bardzo dbamy o bezpieczeństwo naszych stóp i stawów skokowych ? Jeżeli bardzo i jesteśmy w dodatku świadomi jakie mogą być konsekwencje np przygniecenia stopy przez motocykl, powinniśmy bez wątpienia wziąć pod uwagę tylko porządne buty crossowe (wybierając taki styl stroju/motocykla) lub buty sportowe które zapewnią nam większy poziom bezpieczeństwa.
Jeżeli jednak wygląd i styl są ważniejsze ale chcemy zapewnić sobie absolutne minimum ochrony wówczas czy to buty turystyczne czy niskie motocyklowe spełnią swoje zadanie dużo lepiej niż zwykłe "cywilne" obuwie.

3 komentarze:

  1. Cenny artykuł, odpowiednie buty to podstawa. A nasze bezpieczeństwo jest najważniejsze, bo kto sobie wyobraża kogoś prowadzącego motocykl w "klapkach"? Jeśli myślimy o jeździe to kombinezon, kask i buty to podstawa!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie muszę sobie wyobrażać, ja to widziałem. Naprawdę, gość w klapkach, i T-shircie i krótkich gaciach.

      Usuń