Nauka jazdy motocyklem od A do Z: Homologacja motocykli

niedziela, 15 maja 2016

Homologacja motocykli

Dosyć często pytacie się jakie parametry techniczne może mieć motocykl aby można było go zarejestrować na kat. A2.

Aby odpowiedzieć na to pytanie należy sprawdzić:

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 168/2013

z dnia 15 stycznia 2013 r.

w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców

Znajdziemy tam informacje jakie parametry techniczne musi spełniać motocykl aby był sklasyfikowany do odpowiedniej homologacji, czyli aby można było na nim jeździć mając daną kategorię prawa jazdy.

Motocykle dwukołowe mają swoją kategorię w homologacji L3e, a ich wspólne dla wszystkich podkategorii kryteria to:
- dwa koła i napęd (zgodnie z artykułem 4 ustęp 3) - dla ciekawskich info na samym dole
- masa maksymalna = masa dopuszczalna podana przez producenta
- pojazd dwukołowy, którego nie można sklasyfikować jako należącego do kategorii L1e (lekki dwukołowy pojazd silnikowy - czyli motorower)

Kategoria L3e jest podzielona na:

L3e-A1 - motocykl o niskich osiągach
L3e-A2 - motocykl o średnich osiągach
L3e-A3 - motocykl o wysokich osiągach

odpowiednio dla praw jazdy kat. A1, A2, A.

I teraz najważniejsze, czyli dodatkowe kryteria podklasyfikacji:
L3e-A1
- pojemność silnika ≤ 125 cm3 oraz
- maksymalna ciągła moc znamionowa lub netto ≤ 11 kW oraz
- stosunek moc/masa ≤ 0,1 kW/kg

L3e-A2
- maksymalna ciągła moc znamionowa lub netto ≤ 35 kW oraz
- stosunek moc/masa ≤ 0,2kW/kg oraz
- nie pochodzi z pojazdu wyposażonego w silnik o ponad dwukrotnie większej mocy oraz
- nie można go sklasyfikować we kryteriów dla L3e-A1

L3e-A3
- każdy inny pojazd z grupy L3e, którego nie można sklasyfikować w oparciu o kryteria pojazdu L3e-A1 lub L3e-A2

Jak widzimy nie ma żadnych informacji odnośnie pojemności silnika przy kat. homologacji L3e-A2 (kat. prawa jazdy A2) czy L3e-A3 (kat. prawa jazdy A) tylko ważna jest moc oraz stosunek mocy do masy.


______________________

Artykuł 4, ustęp 3 "Napęd"
3.   Pojazdy kategorii L wymienione w ust. 2 są dalej sklasyfikowane według napędu pojazdu:
a) pojazdy napędzane silnikiem spalinowym o spalaniu wewnętrznym:
z zapłonem samoczynnym (CI),
z zapłonem iskrowym (PI);
b) pojazdy napędzane silnikiem spalinowym o spalaniu zewnętrznym, turbiną lub silnikiem z tłokiem obrotowym; przy czym, do celów zgodności z wymogami w zakresie ochrony środowiska i bezpieczeństwa funkcjonalnego, pojazd wyposażony w taki napęd uznawany jest za taki sam jak pojazd z silnikiem spalinowym PI o spalaniu wewnętrznym;
c) pojazdy z silnikiem napędzanym wstępnie sprężanym powietrzem, który nie emituje wyższych poziomów zanieczyszczeń lub gazów obojętnych niż poziomy obecne w otaczającym powietrzu; przy czym, w odniesieniu do wymogów w zakresie bezpieczeństwa funkcjonalnego oraz przechowywania paliwa i zasilania w nie, pojazdy takie uważa się za pojazdy z napędem na paliwo gazowe;
d) pojazdy napędzane silnikiem elektrycznym;
e) pojazdy hybrydowe z konfiguracją dowolnych napędów, o których mowa w lit. a), b), c) lub d) niniejszego ustępu lub dowolną kombinacją tych konfiguracji napędu, w tym wieloma silnikami spalinowymi lub elektrycznymi.


9 komentarzy:

  1. Chcę w najbliższym czasie zrobić kurs i od czego zacząć?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przede wszystkim zacznij od znalezienia dobrego OSK gdzie będziesz uczony przez Instruktora, który sam potrafi dobrze technicznie jeździć, ma wiedzę i potrafi ją odpowiednio przekazać. Czytaj fora, sprawdź opinie innych. Po wybraniu i zapisaniu się do OSK poinformują Cię co po kolei masz zrobić (lekarz, zdjęcie, PKK itd.)
      Więcej o wyborze OSK znajdziesz tutaj:
      https://szkola-motocyklowa.blogspot.com/search/label/Wyb%C3%B3r%20OSK

      Usuń
  2. czyli l3e-a1 może być napędzane także silnikiem elektrycznym o mocy 11kW iprzy stosunek moc/masa ≤ 0,1 kW/kg toz to rakieta byłaby ;-) nie motocykl o niskich osiągach

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Musiałbyś podać przykład takiej "rakiety" bo z tego co mi się wydaje i z tego co znalazłem to raczej tak kolorowo nie jest.
      Wg tego przepisu taki motocykl mający 11 KW mocy musi ważyć co najmniej 110 kg.
      Z tego co znalazłem to np BRAMMO EMPULSE R mając 40KW mocy przy masie ok 213 kg przyspiesza w okolicach 4.8-5 sec.

      Usuń
    2. Teraz wszędzie znajdziesz przykład takiej rakiety Adam :) Dzięki za artykuł odnośnieNauki jazdy

      Usuń
  3. Adam: "co najmniej 110 kg" raczej powinno być - co najwyżej 110 kg ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Czyli l3e-a1 jest na prawko a1?

    OdpowiedzUsuń