Początek egzaminu praktycznego
Każdy egzamin, zarówno teoretyczny jak i praktyczny będzie rozpoczęty od sprawdzenia Twojej tożsamości. Dopiero po sprawdzeniu twojego dokumentu potwierdzającego Twoją tożsamość (dowód osobisty/paszport/karta pobytu) nastąpi pierwsza część egzaminu praktycznego czyli sprawdzenie stanu technicznego opisane dokładnie tak:
Przygotowanie do jazdy, sprawdzenia stanu technicznego podstawowych
elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy.
Tym razem zajmiemy się omówieniem (z moimi komentarzami):
sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów
odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego
W wymaganiach dotyczących tej części zadania możemy znaleźć taki zapis:
Osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu
jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów
w pojeździe.
czyli nie musimy sprawdzać czy jest odpowiednia ilość płynu, ale wytłumaczyć krok po kroku jak byśmy to sprawdzali, np tak jakbyście komuś przez telefon tłumaczyli co ma po kolei zrobić
Na wykonanie czynności osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut.
Ale jest to czas na zastanowienie się i udzielenie odpowiedzi, a nie na metodę prób i błędów. Cokolwiek zaczniemy robić w tym czasie egzaminator będzie traktował jako udzielanie odpowiedzi.
Do sprawdzenia mamy:
a) poziom oleju w silniku,
b) poziom płynu chłodzącego,
c) poziom płynu hamulcowego,
d) obecność płynu w spryskiwaczach - nie występuje w motocyklach i motorowerach,
e) działanie sygnału dźwiękowego,
---------------------------------------
f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
g) działanie świateł mijania,
h) działanie świateł drogowych,
i) działanie świateł hamowania „STOP”,
j) działanie świateł cofania - nie występuje w motocyklach i motorowerach,
k) działanie świateł kierunkowskazów,
l) działanie świateł awaryjnych,
m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych - nie występuje w motocyklach i motorowerach.
Oczywiście jeżeli dane elementy występują w naszym pojeździe egzaminacyjnym.
Uwaga !
W przypadku dokonywania sprawdzenia świateł, o których mowa w lit. i
lub j, osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie
działania światła zewnętrznego.
Aczkolwiek przy motocyklach czy motorowerach bez problemu jesteśmy w stanie sprawdzić światło stopu samemu.
Dla każdej osoby egzaminowanej
dokonywany jest losowy dobór elementów czynności przez ośrodek egzaminowania przy użyciu urządzenia
komputerowego. Urządzenie losuje 1 element spośród elementów określonych
w lit. a-e oraz 1 element spośród elementów określonych w lit. f-m. W
przypadku gdy ośrodek egzaminowania nie dysponuje odpowiednim
urządzeniem komputerowym, losowego doboru elementów części pierwszej
zadania dokonuje każda osoba egzaminowana, przed przystąpieniem do
wykonania zadania, z zachowaniem podziału losowanych elementów zadania
jak dla losowania komputerowego;
Dodatkowo dla kategorii AM, A2, A1, A:
sprawdzenie stanu łańcucha (w przypadku gdy pojazd jest wyposażony w łańcuch),
łańcuch zazwyczaj sprawdzamy po punkcie zaraz po sprawdzeniu wylosowanych dwóch elementów technicznych tak jakby było to trzecie pytanie ale nie liczy się do czasu tamtych pytań
Podsumowując
Czyli najpierw jest losowanie 2 elementów do sprawdzenia (1 od a-e i 1 od f-m). Techniczne od a do e omawiamy, a wylosowane światło włączamy i sprawdzamy czy wszystkie żarówki od tego światła się świecą. Na wykonanie tych 2 rzeczy mamy nie więcej niż 5 minut. Następnie omawiamy stan łańcucha i przechodzimy do dalszej części egzaminu.
Szczegółowe omówienie elementów do sprawdzenia jak i przygotowanie do jazdy opiszę niedługo w osobnym poście.
Z pewnością dobrze przeczytać taki artykuł. Np. przed przystąpieniem do egzaminu na prawo jazdy. Fajnie, że ktoś je tworzy - pozdrowienia dla autora.
OdpowiedzUsuńMnóstwo osób przykłada wagę do stanu technicznego samochodów, ale wszystkie pojazdy wymagają odpowiedniego przygotowania technicznego. Jeśli poruszacie się motocyklem również konieczne jest, aby zadbać o jego stuprocentową sprawność.
OdpowiedzUsuń