Nauka jazdy motocyklem od A do Z: Stan techniczny - elementy techniczne

piątek, 19 października 2018

Stan techniczny - elementy techniczne

Jak prawidłowo omówić elementy stanu technicznego opisane w poście 'Stan techniczny - ogólnie' od punktu a do e + stan łańcucha ?
Przede wszystkim czytając poniższe informacje weź pod uwagę, że podczas trwania egzaminu wiele niestety zależy od samego egzaminatora. Z relacji kursantów egzaminatorzy np pomijali sprawdzanie łańcucha, albo chcieli aby tylko pokazać co gdzie się znajduje już bez opisu. Byli jednak też tacy, którzy zadawali dodatkowe pytania takie jak wpisałem przy oleju poniżej. Dlatego nie ucz się słowo w słowo na pamięć tylko zrozum idee.

Przy omawianiu tych elementów proponuje zachować taki schemat:
1. Jakie warunki trzeba spełnić ?
2. Gdzie się co znajduje ?
3. Jak sprawdzić ? - pamiętaj, że nie musimy sprawdzać, wystarczy omówienie krok po kroku jak powinno się sprawdzać

a) poziom oleju w silniku
1. Jakie warunki trzeba spełnić ?
tylko omawiamy
- motocykl stawiamy na równej nawierzchni (nie na stoku góry)
- motocykl powinniśmy postawić w pionie (ale nie na jednym kole :) ); tak aby nie był pochylony jak w przypadku stania na bocznej nóżce
- silnik powinien być wyłączony i "zimny"
Przez "zimny" rozumiemy aby po ewentualnym działaniu silnika i wyłączeniu poczekać 5-10 minut aby olej spłynął z silnika do miski olejowej (czyli nie chodzi o temperaturę).

2. Gdzie się co znajduje ?
mówimy i pokazujemy dłonią/palcem miejsce gdzie się co znajduje
- stajemy po prawej stronie motocykla (zazwyczaj tam znajdziemy korek wlewu oraz miarkę)
- pokazujemy gdzie znajduje się korek wlewu oleju do silnika
- pokazujemy również gdzie jest miarka (w niektórych motocyklach/motorowerach miarka jest zintegrowana z korkiem wlewu, albo oczko/wizjerek z zaznaczonym max i min)













3. Jak sprawdzić poziom oleju ?
tylko omawiamy jak krok po kroku byśmy to robili, nie wyjmujemy miarki
- wykręcamy miarkę i ją wyjmujemy
- przecieramy czymkolwiek względnie czystym (nie wdając się w szczegóły typu biała bawełniana ściereczka, bo nie ma to znaczenia)
- wkładamy miarkę w to samo miejsce z którego ją wyjęliśmy (bez wkręcania)
- ponownie wyjmujemy i sprawdzamy na końcu miarki jest podziałka (często pole pokreskowane) z zaznaczonym 'min' i 'max'
- olej powinien się odznaczyć pomiędzy tymi wartościami (nie musi być równo w połowie podziałki)
- po sprawdzaniu wkładamy miarkę z powrotem i wkręcamy

Jeżeli interesuje Cię więcej szczegółów dotyczących oleju i jego sprawdzania zerknij na post 'olej'.
Jeżeli egzaminator spyta się: 
A jaki olej powinniśmy dolać jeżeli okaże się, że jest go za mało?
Odpowiadamy: 
Takiego samego typu/rodzaju, o tych samych parametrach jak ten co jest już wlany, a jak nie wiemy jaki jest obecnie to spuszczamy wszystko i wlewamy zalecany przez producenta.

b) poziom płynu chłodzącego
1. Jakie warunki trzeba spełnić ?
tylko omawiamy
- stawiamy motocykl na równej nawierzchni
- motocykl powinien być wypionowany
silnik nie ma tutaj znaczenia

2. Gdzie się co znajduje ?
mówimy i pokazujemy dłonią/palcem miejsce gdzie się co znajduje
- w zależności od modelu np w XJ6 zbiorniczek wyrównawczy znajduje się z przodu silniku, w dolnej części
- miarka w XJ6 znajduje się na zbiorniczku (a właściwie na obudowie zbiorniczka) i jest widoczna z prawej strony motocykla


3. Jak sprawdzić poziom płynu chłodzącego ?
tylko omawiamy jak krok po kroku byśmy to robili
- na miarce jest oznaczenie L (minimum) oraz wyżej F (max)
- zbiorniczek jest przezroczysty (o ile jest czysty)
- poziom będziemy widzieli i powinien się znajdować pomiędzy L i F


c) poziom płynu hamulcowego
W zależności od jednośladu to pytanie może dotyczyć tylko hamulca przedniego albo hamulca przedniego i tylnego. W tym drugim przypadku egzaminator czasami prosi o omówienie tylko jednego konkretnego hamulca.
1. Jakie warunki trzeba spełnić?
tylko omawiamy 
- stawiamy motocykl na równej nawierzchni
- motocykl powinien być wypionowany (a właściwie patrzymy na sam zbiorniczek aby nie był pochylony)
silnik nie ma tutaj znaczenia 

2. Gdzie się co znajduje ?
mówimy i pokazujemy dłonią/palcem miejsce gdzie się co znajduje 
- w zależności od modelu np w XJ6 zbiorniczek z płynem hamulcowym hamulca przedniego znajduje się na kierownicy przy prawej manetce
- w XJ6 miarka (oczko) do sprawdzania poziomu płynu dla hamulca przedniego znajduje się na zbiorniczku, ale od przodu motocykla














- zbiorniczek z płynem hamulcowym hamulca tylnego zazwyczaj znajduje się w okolicy pedału hamulca nożnego (tam znajdujemy grubszy wężyk i po nim kierujemy się delikatnie do góry); czasami może być zasłonięty owiewką (tak właśnie jest w XJ6)





3. Jak sprawdzić poziom płynu hamulcowego ?
tylko omawiamy jak krok po kroku byśmy to robili 
- dla hamulca przedniego - sprawdzamy w oczku/okienku - musi być poziom widoczny, często jest również oznaczenie 'lower' wskazujący poziom minimalny
- dla hamulca tylnego - zbiorniczek zazwyczaj jest przezroczysty z zaznaczonymi 'min' i 'max'

e) działanie sygnału dźwiękowego
1. Jakie warunki trzeba spełnić ?
można na początek tylko omówić, ale warto od razu robić
- należy włożyć kluczyk do stacyjki i przekręcić w pozycję 'ON'

2. Gdzie się co znajduje ?
mówimy i pokazujemy dłonią/palcem miejsce gdzie się co znajduje  
- przycisk włączający sygnał dźwiękowy znajduje się przy lewej manetce



3. Jak sprawdzić działanie sygnału dźwiękowego ?
musi być słychać trąbienie sygnału dźwiękowego, więc go włączamy 
- przekręcamy kluczyk i naciskamy przycisk (trąbimy)
  
+) sprawdzenie stanu łańcucha

O stanie łańcucha już pisałem, dlatego w celu dokładniejszego zgłębienia tematu przekieruje Was do posta "łańcuch" punkt 3 "stan naciągu łańcucha".
Na egzaminie wystarczy powiedzieć i pokazać  wersję uproszczoną:
- naciąg sprawdzamy w tym miejscu (tutaj pokazujemy palcem - zdjęcie po lewej)
- po podniesieniu w tym miejscu łańcucha palcem do góry (zdjęcie po prawej) wychylenie (odległość pomarańczowej linii od zielonej w tym miejscu) powinno wynosić ok (tutaj należy podać wartość dla konkretnego modelu wg instrukcji) 4-5 cm dla XJ6









I właściwie tyle :) z minimalnej wiedzy technicznej jaką musicie posiadać na egzaminie praktycznym z tych elementów.

5 komentarzy:

  1. Dzięki za przydatne wskazówki! Na wpis trafiłem w samą porę - egzamin na prawko przede mną, więc przyda się powtórka :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo rzetelny artykuł, dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo dobry i rzetelny artykuł. Oby takich pojawiało się jak najwięcej w internecie. Wtedy będzie łatwiej przyswajać wiedzę ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Całkiem ciekawy poradnik dla osób, które rozpoczynają swoją przygodę z dwoma kółkami i szukają informacji ;) Ja dopiero skończyłem 18-stkę i własnie wybieram się na kurs. Na początek zrobię prawko na samochód, a na motocykl później bo na razie wystarczy mi motorower. Super to napisałeś, dzięki ;)

    OdpowiedzUsuń