Nauka jazdy motocyklem od A do Z: Stan techniczny - światła

wtorek, 11 czerwca 2019

Stan techniczny - światła

Drugie pytanie z części: sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego będzie dotyczyło oświetlenia zewnętrznego naszego pojazdu.

W tej części egzaminatorzy wymagają abyśmy:
1. włączyli wylosowane światło (czasami wymaga to również omówienia w trakcie wykonywania)
2. sprawdzili czy dane światło rzeczywiście się świeci
Warto również weryfikować kontrolki od poszczególnych świateł - jeżeli takowe są.

f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych
To zadanie dotyczy tak na prawdę 2 świateł, ale z tego co mówią kursanci na egzaminie mają do pokazania jedno z nich.
Dlaczego 2 światła są w jednym punkcie ? Bo tak na prawdę to prawie te same światła i w nowych autach prawie tak samo włączane. No właśnie... wszędzie to prawie.
Zacznijmy więc od nazw. Przede wszystkim światła pozycyjne to nie jest to samo co światła postojowe. Światła pozycyjne to te, które wyznaczają naszą pozycję na drodze, np kiedy jedziemy, a światła postojowe służą do oświetlenia naszego pojazdu podczas postoju kiedy silnik jest wyłączony, a my np oddaliliśmy się od auta.
Z poprzedniego zdania możemy wywnioskować jedną ze znaczących różnic. Aby włączyć światła pozycyjne musimy mieć przekręcony kluczyk na ON czyli w pozycję zapłonu (chociaż osobiście nie lubię tej nazwy) i kluczyk musi pozostać w stacyjce, co nie będzie trudne bo w tej pozycji jest blokada kluczyka w stacyjce i nie da się go wyjąć (no chyba, że masz uszkodzoną stacyjkę).
Światła postojowe musimy włączyć tak aby kluczyk można było wziąć ze sobą.

Jak sprawdzić światła pozycyjne ?
1. włóż kluczyk do stacyjki (będzie on w pozycji OFF)
2. przekręć go w pozycję ON (czyli włączamy zapłon) i tak go zostaw
3. w nowszych motocyklach w tym momencie automatycznie włączyły się światła pozycyjne, jeżeli nie -> patrz punkt 3.1
3.1. przełącz przełącznik znajdujący się przy prawej manetce z 0 (lub kropka) na ≡OO≡ czyli na światła pozycyjne
4. idziemy i sprawdzamy czy jest zapalona mała żarówka światła pozycyjnego z przodu
5. idziemy i sprawdzamy czy zapaliło się tylne czerwone światło pozycyjne
6. warto również sprawdzić podświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej (mimo, że nie jesteśmy o to pytani, ale nie ma osobnego pytania o nie, a zapaliło się razem z pozycyjnymi i egzaminatorzy często sobie tego życzą aby o nim wspomnieć - tylko nie jest to światło pozycyjne tylko podświetlenia tablicy i trzeba to zaznaczyć), sprawdzamy podkładając dłoń pod zaznaczoną lampę (świeci w dół)

7. na koniec wyłączamy światło pozycyjne, czyli przekręcamy kluczyk z ON na OFF (jeżeli włączaliśmy przełącznikiem z pkt. 3.1 to wyłączamy też tym przełącznikiem)

Jak sprawdzić światła postojowe ? - o ile motocykl/motorower jest w nie wyposażony
1. włóż kluczyk do stacyjki (będzie on w pozycji OFF)
2. kierownicę musimy przekręcić prawie na maksa w lewo - czasami działa też prawie na maksa w prawo
3. wciskamy kluczyk głębiej w stacyjkę (PUSH) i tak go trzymając przekręcamy w lewo (przeciwnie do ruchu wskazówek zegara) robiąc blokadę kierownicy LOCK, anastępnie już bez wciskania kluczyka przekręcamy go jeszcze kawałek w lewo aż do znaczka P≡

4. wyjmujemy kluczyk ze stacyjki
5. idziemy i sprawdzamy czy jest zapalona mała żarówka światła postojowego z przodu
6. idziemy i sprawdzamy czy zapaliło się tylne czerwone światło postojowe

7. warto również sprawdzić podświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej (mimo, że nie jesteśmy o to pytani, ale nie ma osobnego pytania o nie, a zapaliło się razem z postojowymi i egzaminatorzy często sobie tego życzą aby o nim wspomnieć - tylko nie jest to światło postojowe tylko podświetlenia tablicy i trzeba to zaznaczyć), sprawdzamy podkładając dłoń pod zaznaczoną lampę (świeci w dół)

8. na koniec wyłączamy światło postojowe, czyli przekręcamy kluczyk z P≡ na LOCK, wciskamy go głębiej (PUSH) i przekręcamy w pozycję OFF

g) działanie świateł mijania
1. włóż kluczyk do stacyjki (będzie on w pozycji OFF)
2. przekręć go w pozycję ON (czyli włączamy zapłon) i tak go zostaw
3. w nowszych motocyklach w tym momencie automatycznie włączyły się światła pozycyjne (w nowszych motocyklach), ale o nich nie wspominamy bo mamy sprawdzić mijania

4. w nowszych motocyklach (w których nie ma dodatkowego włącznika świateł) aby włączyć światła mijania należy teraz włączyć silnik, w tym celu:
4.1. czerwony przełącznik przełączyć w pozycję
4.2. wciskając sprzęgło odpalamy silnik starterem - oczywiście jeżeli motocykl jest na luzie to można odpalić bez wciskania sprzęgła, ale sprzęgło ułatwia rozruch silnika i wielu mechaników poleca odpalanie właśnie ze sprzęgłem
5. po uruchomieniu silnika automatycznie uruchamia się światło mijania, ale ...-> patrz punkt 5.2.
5.1. jeżeli w naszym motocyklu światła nie zapalają się automatycznie wówczas przełącz przełącznik znajdujący się przy prawej manetce z 0 (lub kropka) na maksymalnie w lewo (znaczek żarówki)

5.2. warto jeszcze sprawdzić przełącznik świateł mijania/drogowe przy lewej manetce czy ktoś nie zostawił go na drogowych
6. idziemy i sprawdzamy czy jest zapalona duża żarówka światła mijania TYLKO Z PRZODU !
7. na koniec wyłączamy silnik czerwonym przełącznikiem, a następnie przekręcamy kluczyk z ON na OFF

h) działanie świateł drogowych
1. włóż kluczyk do stacyjki (będzie on w pozycji OFF)
2. przekręć go w pozycję ON (czyli włączamy zapłon) i tak go zostaw
3. w nowszych motocyklach w tym momencie automatycznie włączyły się światła pozycyjne (w nowszych motocyklach), ale o nich nie wspominamy bo mamy sprawdzić drogowe

4. w nowszych motocyklach (w których nie ma dodatkowego włącznika świateł) aby włączyć światła drogowe należy teraz włączyć silnik, w tym celu:
4.1. czerwony przełącznik przełączyć w pozycję
4.2. wciskając sprzęgło odpalamy silnik starterem - oczywiście jeżeli motocykl jest na luzie to można odpalić bez wciskania sprzęgła, ale sprzęgło ułatwia rozruch silnika i wielu mechaników poleca odpalanie właśnie ze sprzęgłem
5. po uruchomieniu silnika automatycznie uruchamia się światło mijania, ale ...-> patrz punkt 5.2.
5.1. jeżeli w naszym motocyklu światła nie zapalają się automatycznie wówczas przełącz przełącznik znajdujący się przy prawej manetce z 0 na maksymalnie w lewo (znaczek żarówki)
6. przełącznik świateł mijania/drogowe przy lewej manetce przełączamy w pozycję świateł drogowych
6. idziemy i sprawdzamy czy jest zapalona duża żarówka światła drogowego TYLKO Z PRZODU !
- to jest ta sama żarówka jak w przypadku światła mijania (żarówka ma 2 żarniki - jeden słabszy dla mijania i drugi mocniejszy dla drogowych)
7. na koniec przełączamy przełącznik z drogowych na mijania, następnie wyłączamy silnik czerwonym przełącznikiem i przekręcamy kluczyk z ON na OFF

i) działanie świateł hamowania „STOP”
1. włóż kluczyk do stacyjki (będzie on w pozycji OFF)
2. przekręć go w pozycję ON (czyli włączamy zapłon) i tak go zostaw
3. światło STOP znajduje się tylko z tyłu motocykla tam gdzie tylne światło pozycyjne, w motocyklach najczęściej stosuje się dwużarnikową żarówkę (słabszy żarnik to światło pozycyjne, a mocniejszy to właśnie światło STOP

4. stań po prawej stronie motocykla (tam gdzie jest hamulec)
5. prawą dłonią naciśnij klamkę hamulca przedniego (i trzymaj wciśniętą), a lewą podłuż pod tylną lampę gdzie znajduje się zarówno światło pozycyjne tylne jak i światło STOPu, sprawdź czy zapaliło się z tyłu światło stopu (odbije się na dłoni) - jeżeli nie sięgasz to dla ułatwienia skręć najpierw kierownicę mocno w prawą stronę
6.sprawdź również czy światło STOPu zapala się, kiedy naciśniesz prawą nogą hamulec nożny
7. na koniec przekręcamy kluczyk z ON na OFF

j) działanie świateł cofania 
- nie występuje w motocyklach i motorowerach

k) działanie świateł kierunkowskazów
1. włóż kluczyk do stacyjki (będzie on w pozycji OFF)
2. przekręć go w pozycję ON (czyli włączamy zapłon) i tak go zostaw
3. włącz kierunkowskaz lewy (kolejność nie ma znaczenia) przełącznikiem przy lewej manetce
4. sprawdź czy działa kontrolka kierunkowskazu (czasami może być jedna wspólna kontrolka dla obydwu kierunkowskazów)
5. sprawdź czy działają wszystkie żarówki danego kierunkowskazu
- czyli przedni kierunkowskaz i tylny
- nie bądź leniwy, podejdź i sprawdź czy na pewno działają
6. kroki od 4 do 6 powtórz dla kierunkowskazu prawego
7. na koniec przekręcamy kluczyk z ON na OFF

l) działanie świateł awaryjnych,
- nie występuje we wszystkich motocyklach
światła awaryjne możemy włączyć na 2 sposoby, pierwszy włączając światła postojowe (instrukcja powyżej), a następnie naciskając przycisk świateł awaryjnych:
a drugi sposób to przekręcenie kluczyka z OFF na ON i podobnie jak wyżej naciśnięcie przycisku świateł awaryjnych.

m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych
- nie występuje w motocyklach i motorowerach

Oczywiście jeżeli dane elementy występują w naszym pojeździe egzaminacyjnym.

Uwaga !

W przypadku dokonywania sprawdzenia świateł, o których mowa w lit. i lub j, osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania światła zewnętrznego.
Aczkolwiek przy motocyklach czy motorowerach bez problemu jesteśmy w stanie sprawdzić światło stopu samemu.

18 komentarzy:

  1. Hej, właśnie zrobiłem prawko na motocykl i zastanawiam się nad kupnem używanego, ale to często loteria. Znalazłem na stronie https://taktofinanse.pl/Interesuje-Cie-szybka-pozyczka-na-dowod-osobisty-bez-zaswiadczen-o-dochodach-poznaj-mozliwosci ciekawą ofertę pożyczki i myślę nad droższym modelem tak do ok 7000. Co o tym myślicie? Strasznie mnie kusi, ale z drugiej strony mógłbym poczekać jeszcze rok i kupić sobie bez pożyczek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Poczekaj i kup bez pożyczek i proszę nie spamuj zwłaszcza jakimiś beznadziejnie drogimi pożyczkami (76-120% RRSO to mega dużo - normalne pożyczki mają RRSO od 0 do 15 %).

      Usuń
  2. Hejka, świetne poradniki, bardzo mi pomogły zdać egzamin. Polecam znajomym, którzy dopiero chcą zdawać na prawko. Pozdrawiam i powodzenia :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Super wpis. Bardzo przydatne informacje i wskazówki. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawy blog i wpis, ale muszę przyznać, że mnie motocykle fascynują i przerażają jednocześnie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo ciekawie wszystko opisane.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jestem pewny, że Twój artykuł pomoże wielu osobą rozpoczynającym swoją przygodę z motoryzacją!

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie jestem motocyklistą, ale to bardzo interesujące informacje

    OdpowiedzUsuń
  8. Zawsze się chciałem nauczyc jeździć na motocyklu

    OdpowiedzUsuń
  9. Naprawdę bardzo fajnie napisano. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  10. Cieszę się, że trafiłam na tego bloga. Można tu znaleźć wiele przydatnych informacji. Niestety póki co nie mogę sobie pozwolić na kupno motoru. Ostatnio musiałam zainwestować w nowy samochód, ponieważ stary się popsuł. Przynajmniej wykupiłam bardzo dogodne ubezpieczenie OC i AC.

    OdpowiedzUsuń
  11. Właśnie ja ostatnio zapisałam się na prawo jazdy i fakt egzaminy zdałam bez problemów także jestem mega zadowolona

    OdpowiedzUsuń
  12. O kurde, jaki konkretny wpis! Właśnie czegoś takiego szukałem. Bardzo dużo jest w internecie różnych artykułów i blogów, ale taki, który naprawdę wszystko pokaże i wytłumaczy to jest nie wiele. Szanuję :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo potrzebny artykuł. Wciąż wielu kierowców nie potrafi korzystać z długich świateł, co po zmroku stwarza niemałe zagrożenie na drodze.

    OdpowiedzUsuń
  14. Właśnie ja widziałam, że bardzo dobra jest Oferta wycieraczek do szyb samochodowych - OXIMO. Ogólnie jeśli chodzi o wycieraczki to wyróżniają się one wysoką jakością, więc może jednak to by był dobry wybór

    OdpowiedzUsuń
  15. Ciekawy wpis, będzie pomocny wielu młodym osobom. https://www.viasigni.pl/wynajem-znakow-drogowych/

    OdpowiedzUsuń
  16. Zawsze warto sobie przypomnieć takie podstawy. Pamiętam, że na kursie na kategorię A również mnóstwo razy miałem mówione o tych rzeczach. Ale jednak lata robią swoje - niektóre, zwłaszcza te niezbyt używane, rzeczy się zapomina. Świetny poradnik.

    OdpowiedzUsuń