Nauka jazdy motocyklem od A do Z: "Pole position" na światłach

wtorek, 22 kwietnia 2014

"Pole position" na światłach

Na jednym z for internetowych został poruszony temat odnośnie dojeżdżania motocyklem do świateł między samochodami. Można tak jeździć czy jednak jest to niezgodne z przepisami ?

W artykule można było przeczytać, że motocykliści bez żadnego problemu mogą przejeżdżać w korku między innymi pojazdami tak aby zająć pozycję przed wszystkimi samochodami i ze świateł ruszać jako pierwsi. Ale należałoby się zastanowić - czego nie zrobił autor czy tak zdobyte "pole position" jest zgodne z prawem. 
Sprawdźmy zatem co mówią nam przepisy. Samo omijanie samochodów faktycznie nie jest zabronione, ale rzadko kiedy uda nam się całą drogę do świateł przejechać obok samochodów znajdując się z nimi na jednym i tym samym pasie. Najczęściej wiąże się to z przejeżdżaniem linii dzielącej pasy ruchu. Wg przepisów za każdym razem kiedy to robimy powinniśmy używać odpowiedniego kierunkowskazu (i za to czyli za jego brak policja może wlepić nam mandat - choć nie jest to częstą praktyką). Poza tym praktycznie zawsze tuż przed skrzyżowaniem pasy na odcinku kilku/kilkunastu metrów są oddzielone od siebie linią ciągłą, której przekroczenie również jest karane. 

Kolejnym aspektem jest miejsce pomiędzy samochodem, a linią zatrzymania. Jeżeli jest wystarczająco miejsca i motocykl się zmieści to nie ma problemu, ale bardzo często samochodziarze stają tuż przed linią, a my zatrzymujemy się tuż za nią co również nie jest zgodne z prawem. 

W dodatku wykonując jakiekolwiek manewry (wyprzedzanie, omijanie czy wymijanie) powinniśmy zachować bezpieczną odległość. Niestety określenie "bezpieczna odległość" nie jest w żaden sposób określona. Jedynie przejeżdżając obok kolumny pieszych czy jednośladu powinno się zachować przynajmniej 1m. I tutaj policja też może mieć pole do popisu, ponieważ jeżeli uznają, że przejeżdżasz za blisko innego użytkownika ruchu również mogą Cię ukarać.

Co więcej, każde takie przejechanie obok innych pojazdów może zostać zaklasyfikowane jako "stworzenie zagrożenia w ruchu" i również będzie mandacik.

Pod co możemy podpadać i ile to kosztuje (wybrane):

art.22 ust.5 "utrudnianie lub tamowanie ruchu poprzez niesygnalizowanie lub błędne sygnalizowanie manewru"
koszt 200 zł i 2 pkt w programie lojalnościowym :)

art.23 ust.1 "omijanie pojazdu z niewłaściwej strony"
koszt: 2 pkt

art.24 ust.1 "nieupewnienie się co do możliwości wyprzedzania"
koszt: 5 pkt

art.24 ust.2 "wyprzedzanie bez zachowania bezpiecznego odstępu od wyprzedzanego pojazdu lub uczestnika ruchu" 
koszt" 300 zł i 5 pkt

art.24 ust.3-5 "wyprzedzanie z niewłaściwej strony"
koszt: 200 zł i 3 pkt

art.24 ust.7 pkt 3 "naruszenie zakazu wyprzedzania na skrzyżowaniach"
koszt: 300 zł i 5 pkt
mój komentarz: można wyprzedzać jeżeli na skrzyżowaniu ruch jest kierowany np przez sygnalizację świetlną

art.26 ust.3 pkt 1 "wyprzedzanie na przejściach dla pieszych lub bezpośrednio przed nimi"
koszt: 200 zł (lub 0 zł) i 10 pkt 
mój komentarz: kwota w zależności jaki art. kodeksu wykroczeń

art.26 ust.3 pkt 2 "omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu"
koszt: 500 zł (lub 0 zł) i 10 pkt
mój komentarz: kwota w zależności jaki art. kodeksu wykroczeń

art.27 ust.4 "wyprzedzanie na przejazdach dla rowerzystów lub bezpośrednio przed nimi"
koszt: 200 zł i 10 pkt

trochę z poza miasta ale również częste:
art.28 ust.3 pkt 4 "omijanie pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd kolejowy w sytuacji, w której wymagało to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu"
koszt: 250 zł 0 pkt

§ 86 ust. 3 "niestosowanie się do znaku P-2 linia pojedyncza ciągła"
koszt: 100 zł i 1 pkt

§ 86 ust.4 "niestosowanie się do znaku P-3 linia jednostronnie przekraczalna"
koszt: 200 zł i 1 pkt

§ 86 ust.5 "niestosowanie się do znaku P-4 linia podwójna ciągła"
koszt 200 zł i 5 pkt

§ 86 ust.8 pkt 2 "niestosowanie się do znaku P-7b linia krawędziowa ciągła"
koszt: 100 zł i 1 pkt

§ 87 ust.1 pkt 2 "niestosowanie się do znaku P-8b strzałka kierunkowa do skręcania"
koszt: 250 zł i 5 pkt

§ 90 ust.5 "niestosowanie się do znaku P-21 powierzchnia wyłączona"
koszt: 100 zł i 1 pkt

i ostatni pod który bardzo często podpadamy :)
z kodeku wykroczeń

86 §1 "spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym"
koszt: plus 200 do 500 i 6 pkt

86 §1/2 "spowodowanie innego niż kolizja drogowa zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym"
koszt: 6 pkt

To tak mniej więcej artykuły, którymi policja może się posługiwać przeciwko nam :)

Jak widzicie trochę tego jest, więc po przeczytaniu zastanówcie się które i ile razy zrobiliście :)

Ale... muszę przyznać, że zdecydowana większość policjantów z drogówki jest bardzo wyrozumiała w stosunku do motocyklistów i przeważnie nie łapią nas za dojeżdżanie do świateł między samochodami o ile jest to robione BEZPIECZNIE !

Na koniec dodam jeszcze jedną uwagę. Dojeżdżanie do świateł będzie w miarę bezpieczne tylko kiedy samochody się nie poruszają !! Nigdy nie starajcie się tak przejeżdżać w momencie kiedy samochody ruszają lub już jadą. Jest to niebezpieczne, a kierujący samochodami nie zwracają wtedy na nas uwagi ! 

Tak więc szerokości i oby wszystkie "puszki" robiły nam miejsce przed światłami :)

3 komentarze:

  1. Cześć jak bezpiecznie podnieść motor na jedno koło - drugie, na 2 biegu lub 3 . ;-)
    może będzie osobny post na ten temat . To nie żart ale w sposób kontrolowany chciał bym to robić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Raczej nie planuję postów o stawianiu na koło. Przede wszystkim dlatego, że tego warto uczyć się na żywo razem z osobą która to POTRAFI zrobić. Nie mówię tu o osobach, które tylko dodadzą gaz i ewentualnie strzelą ze sprzęgła i już są KOZAKAMI. Tylko o tych co faktycznie wiedzą co i jak (przygotowanie moto, technika itd).

      Usuń
  2. Świetna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń